Fantastisk mottakelse av Alle mine barn, kom hjem

Lise Lotte Mehl bok 1, Alle mine barn, kom hjem, har fått en mottakelse jeg ikke hadde drømt om! Leserne sluker den, bokbloggere skryter av den, den kom på 11. plass på Boklista og det er syv måneders ventetid på biblioteket.

Aviser

Både Bergens Tidende (21.07.23) og Fanaposten (21.07.23) skrev om krimdebuten min i avisen og på nettutgavene.

• • •

Inn på Bokhandlerforeningens bokliste for ebøker

Alle mine barn, kom hjem kom inn på boklisten i uke 28 på 16. plass. Uken etter var den på 11. plass. Den lå fem uker på listen. Veldig stas, for den er i godt selskap av mange kjente bøker 🙂

• • •

Bokbloggere

Noen har lest boken og skrevet veldig fine anmeldelser.

BokTimmy: Første anmeldelse på tre år, godt det er en sabla god krim da

«… det er ubegripelig at en norsk forfatter kan lire av seg en slik helstøpt sak.»

«Kontrastene blir store når en vet hvilken rolig og sindig forfatter Ruus er, og så leverer hun et slik Stephen King-aktig opplegg»

«… dette mesterverket av en krim.»

«Leserne blir her kjent med Lise Lotte Mehl, som jeg håper vil bestå, og jeg klør etter å lese fortsettelsen. Dette er et vellykket forsøk, og hvis du spør meg er dette ikke noe krim som burde vært i kioskene rundt omkring, den burde funnes på samtlige bokhandlere, i stabler, og folk skulle stått i kø for å sikre seg den.»

«Vi snakker jo en krim som er på høyde med de beste av amerikanske thriller forfattere innen emnet “psykologisk”. La oss få mer av dette er du grei. Boken får av meg terningkast 6, og jeg ser allerede fram til å stifte mer bekjentskap med Ruus og hennes krim-litterære-side.»

Les hele anmeldelsen på BOKTIMMY

• • •

Beathes Bibliotek: NERVEPIRRENDE & HELT FANTASTISK

«Hun skriver krim som hun ikke har gjort annet hele livet!

«her var det spenning og godt driv fra start til mål. Forfatteren overrasket meg flere ganger underveis»

«Med dette viser jo forfatteren at hun er utrolig god på å snekre sammen et godt plott hvor det slett ikke er enkelt for leseren å pønske ut hvem som står bak.»

«Veldig kløktig og godt utført håndtverk fra forfatterens side, hun er god.»

«Forfatter May Lis Ruus har et veldig godt språk og kan kunsten å snekre sammen et finurlig og spennende plott.»

Les hele anmeldelsen på beathesbibliotek.no

• • •

Henningbokhylle NY

«Forfatteren klarer å holde på meg boka gjennom med uventede vendinger og en slutt jeg ikke så komme.»

«Plottet er bra og utspekulert. Jeg liker når det er sånn, og jeg som leser blir utfordret.»

«Dette var en lovende start på en ny serie. Forsetter det sånn så blir denne serien populær. Ei bok som jeg anbefaler sterkt videre.»

«En intens, spennende og nervepirrende psykologisk thriller av beste sort. Med sterk historie.»

Terningkast 5

Les hele anmeldelsen på bloggen Henningbokhylle eller på Instagram: henningbokhylle

• • •

Hildes bokblogg NY

«denne psykologiske krimmen har jeg gledet meg til. Den innfridde helt klart, det var en rå start på boka»

«En lettlest, spennende og nervepirrende bok til tider. Språket er bra. Handlingsmettede kapitler hvor det skjer mye og med overraskende vendinger som gjør det leseverdig. Jeg likte plottet veldig godt»

«karakterene er bunnsolide»

«En bok jeg anbefaler, en spennende og til tider nervepirrende lesning. Jeg slukte boka fort og gleder meg virkelig til neste. «

Terningkast 5

Les hele anmeldelsen på Hildes bokblogg

• • •

Lillasjel

Det er mye bra å si om denne krimromanen. Bra plott, lettlest og spennende på slutten. Overraskende vendinger er det også. Veldig mye bra og jeg anbefaler den gjerne.

Les hele anmeldelsen på Lillasjel

• • •

bokskatter_ (Instagram) -NY-

«Hvis du leter etter en spennende psykologisk thriller så er «Alle mine barn, kom hjem» et praktfullt eksempel innen sjangeren.»

«Det aller første jeg merket meg med denne boken er hvor uredd May Lis Ruus er når det kommer til å prøve noe nytt.Innledningen er forfriskende annerledes hvor leseren får et innblikk i personenes tanker og privatliv på en litt annen måte enn det som er vanlig.» 

««Alle mine barn, kom hjem» starter rolig og før en vet ordet av det utvikler historien seg i et tempo som får pulsen til å øke. Man forstår at ingenting er slik man først tenkte, og man sitter igjen en smule andpusten.»

«Dette er solide saker og undertegnede gleder seg til fortsettelsen!»

Les hele omtalen på bokskatter_ på Instagram

• • •

gunns_hverdagsliv (Instagram)

«Overraskende vendinger når hendelsene utspiller seg og jeg var hekta»

«Dette er første boka i en serie på 4 om barnevernspedagog Lise Lotte Mehl og jeg gleder meg til de 3 neste.»

«Ny forfatter for meg og det er ikke siste boka jeg leser av henne.»

Les omtalen på gunns_hverdagsliv på Instagram

• • •

wigdismaria (Instagram)

Boken er skremmende god. Det skjer mye underveis. Persongalleriet er stort, men det gjør ingenting. Forfatteren lar oss bli godt kjent med den ene personligheten etter den andre.
Jeg kommer til å lese neste bok av Ruus!! Hun imponerte!!
Anbefales på det varmeste

Les omtalen på wigdismaria/Instagram

• • •

Tagger på Instagram: #liselottemehl #alleminebarnkomhjem #maylisruus

• • •

Leserne

Både nye og trofaste lesere som pleier å lese mine bøker har mange godord. Jeg tar vare på noen av dem i et dokument, som jeg av og til tar frem for å få skriveglede og inspirasjon til å skrive. Her er noen av de mange jeg har satt stor pris på:

  • Spennende og godt skrevet bok. Ikke hver dag det kommer en så god bergenskrim! Og med en kvinnelig helt..  (eller antihelt.. ). 
  • Hatten av for denne prestasjonen. Faglig sett likte jeg kjempegodt de ulike synsvinklene. Og Lise Lotte sine betraktninger underveis, om folk og fe 
  • Kjøpte boken i forgårs og allerede ferdig med den, klarte ikke å legge den fra meg. May Lis Ruus du har virkelig gjort det igjen, utrolig bra skrevet.
  • Nok en fulltreffer fra May Lis Ruus som anbefales på det varmeste
  • Det var en spennende bok, jeg slukte boken på en kveld. Du bør bare skrive krim
  • Jeg er veldig glad i krim og thrillere og vil si dette er en knallgod  bok der du grøsser og nakkehåra spriker… Jeg er veldig glad for jeg  kjøpte den. Gleder meg til de andre kommer fordi om denne har avsluttende sak. May Lis Ruus, Tusen takk for ei knallgod bok stund
  • Den var fantastisk. En av de beste krim jeg har lest på lenge, og den holdt spenningen helt til slutten Gratulerer med nok en ener 
  • Elsker den, gleder meg til neste bok
  • Ferdig i dag. Hadde jo noen tanker om hvem det var, men der tok jeg feil gitt. Drivende.
  • Fytti katta så spennede, måtte lese boka ut før eg klarte å legge den fra meg.. gledes til bok nr 2 
  • Du er bare helt rå! Har begynt på boken, og turte ikke å lese mer på sengen, for å si det sånn – Det er to forfattere jeg leser ALT av, og det er deg og (avdøde) Lucinda Riley
  • Men for en bok!! Klarte ikke legge den fra meg, så det ble en sen kveld eller tidlig morgen, alt ettersom man ser det!!

• • •

I bokhandlere og på bibliotek

Det var også gøy å bli fortalt at noen hadde kjøpt Alle mine barn, kom hjem i en bokhandel. Da jeg senere googlet fant jeg ut at et tyvetalls Ark– og Norli-butikker har tatt den inn og selger den i butikken. Den kan også bestilles fra alle bokhandlere.

Hovedsalgsstedene for Lise Lotte Mehl-serien er dagligvarebutikker og kiosker og er i salg i en begrenset periode. De kan når som helst bestilles på nett, f.eks gjennom forlaget Cappelen Damm. Det er også mulig å abonnere på de fire bøkene, da får du dem portofritt sendt hjem i postkassen, og det er ingen bindingstid.

Alle mine barn, kom hjem fint plassert hos Norli Strandgaten i Bergen
Alle mine barn, kom hjem i bokhyllen til Rema 1000 Tjøme

Bergen offentlige bibliotek med filialer har hatt inn 7 eksemplarer av boken. Akkurat nå står det 48 stykker på venteliste og det er syv måneders ventetid på å låne den.

Annonse i Se og Hør

Alle mine barn, kom hjem kan også bestilles via Cappelen Damm, eller de fire, frittstående og avsluttende bøkene kan abonneres på hos NorskeSerier, så får du den neste portofritt i postkassen før salgsdato. Den kan også kjøpes som ebok.

Pris: veiledende kr 149,- • antall sider: 367 • Heftet

• • •

Neste bok er en frittstående fortsettelse og en ny sak for Lise Lotte Mehl. Den heter Ta den ring og la den vandre, og kommer i salg 15. september 2023.

Budskapet var ikke til å misforstå:

«Lise Lotte Mehl. Din dag kommer. Snart.»

Høyt oppe på en husvegg henger den. En kvinneskikkelse. Nede på gaten står de skuelystne med sine mobilkameraer. Sirener høres i det fjerne. Lise Lotte blir grepet av frykt da hun innser at det er fra hennes vindu skapningen henger. Naken, med en renneløkke rundt halsen.

Like før stengetid dukker det opp en syvåring i nærbutikken. Gutten er tynnkledd og alene. Familiekonsulent Lise Lotte Mehl har bakvakt, og rykker ut. Utenfor butikken oppdager hun at noen venter på henne. Noen som vil henne vondt …

Nå får hun kjenne på kroppen hvordan det føles når noen lusker i skyggene. Slik hun selv har gjort med eksmannens ofre. Forskjellen er at noen vil henne til livs. Hvem er jegeren som har sett seg ut Lise Lotte som sitt bytte?

Bestill den på Cappelen Damm

• • •

Tredje frittstående bok om Lise Lotte Mehl kommer i salg 17. november 2023.

Fare, fare krigsmann

Omtale:

Hvil i fred, Lise Lotte, 43 år.”

En sulten liten jente dukker opp i en barnebursdag, men ingen vet hvem hun er. Da flere barn blir funnet, forkomne og forlatt, kobles barnevernet inn, og det haster med å finne beredskapshjem. Lise Lotte Mehl er straks på saken.

På sin egen bursdag mottar Lise Lotte en ubehagelig anonym trussel, uten å ane hvilke mørke krefter som er satt i sving i hennes omgangskrets.

Imens skal det staselige seilskipet Statsraad Lehmkuhl på jordomseiling, og Ada Mehl får en sjelden sjanse til å være med på en etappe. Men det blir langt fra noen lystseilas til Portugals kyst. Da Ada ringer hjem og ber moren om en tjeneste, får Lise Lotte et vanskelig dilemma …

Kan forhåndsbestilles på Cappelen Damm

Legg igjen en kommentar